بازگشت

آداب و شرايط روزه دار


روزه فقط امساك از اكل و شرب نيست، بلكه شرائطى ديگر هم همراه آن است، تعهد و مسؤوليتهاى انسان در
برابر روزه، اين فريضه الهى زياد است.


روزه چهار گروه مقبول نيست


حضرت صادق(عليه السلام) فرمود: لا صيام لمن عصى الامام، و لا صيام لعبد آبق حتى يرجع، و لا صيام لامراة
ناشزة حتى تتوب، و لا صيام لولد عاق حتى يبر، (1) روزه نيست براى كسى كه امام و پيشواى خود را نافرمانى
كند و از او اطاعت ننمايد، و صحيح نيست روزه عبد فرارى، تا مراجعت كند و به خدمت باز نگردد، و روزه زن
ناشزه درست نمى باشد تا توبه كند و در اختيار همسرش قرار گيرد و همچنين روزه فرزند عاق شده پدر و مادر تا
خوب نشود و اصلاح نگردد، مورد قبول قرار نمى گيرد، و روزه به حساب نمى آيد بلى يكى از ابعاد سياسى اين
حديث شريف، اطاعت و فرمانبرى پيروان و رهروان مسلمان از راهبر و پيشواى مذهبى است. فاطمه (سلام الله
عليها) در آداب صائم سخن مى گويد


حضرت فاطمه (عليها السلام) سيده نسوان عالم در آداب روزه دار مى فرمايد: عن جعفر بن محمد عن آبائه عن
فاطمه (عليهم السلام): «انها قالت: ما يصنع الصائم بصيامه اذا لم يصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه » (2) .



جعفر بن محمد (عليهما السلام) از آباء گرامش از فاطمه دخت گرام رسول الله (صلى الله عليهم اجمعين)
روايت مى نمايد: كه حضرت زهرا (عليها السلام) فرمود: صائم با روزه خويش كارى نكرده (يعنى حق روزه را ادا
نكرده) هرگاه زبان و گوش و چشم و جوارحش را از (آنچه كه بر آنها حرام است) حفظ نكرده باشد.


يعنى روزه يك مسماى واقعى از حفظ شكم از كل خوردنيها و نوشيدنيها و مبطلات ديگر و خلاصه اى از اجتناب
از گناهان و معصيت خداوند مى باشد، زيرا روزه دار بدون پرهيز از تمامى محرمات روزه واقعى را در خويش تحقق
نبخشيده است.


پنج خصلت موجب افطار روزه و بطلان وضوء مى شود.


اگرچه امروز فقهاى عالى مقام اين موارد را مبطل روزه و وضوء نمى دانند زيرا كمتر كسى است در زمان ما و
فرهنگ طاغوت زده و غرب زده ما از اين اوصاف رذيله بپرهيزد، آن خصال پنج گانه از بيان پيامبر گرامى اسلام
چنين است: «خمس خصال يفطرن الصائم، و ينقضن الوضوء الكذب، و الغيبة و النميمة، و النظر بشهوة، و
اليمين الكاذبة » (3)


پنج صفت است كه روزه را باطل و وضوء را مى شكند، دروغ و غيبت و سخن چينى و نظر شهوت انگيز، و قسم
دروغ.


اين اوصاف ذميمه براستى اثر معنوى و روحانى روزه و وضوء كه يك عبادت است در اسلام خنثى مى كند، و اجر
و ثواب روزه و وضوء را نابود مى نمايد.



كيفيت روزه دارى از صحف ادريس عليه السلام


درصحف ادريس (عليه السلام) است: «اذا دخلتم فى الصيام فطهروا نفوسكم من كل دنس و نجس و صوموا لله
بقلوب خالصة صافية منزهة عن الافكار السيئة و الهواجس المنكرة فان الله سيحبس القلوب اللطخة و النيات
المدخولة و مع صيام افواهكم من الماكل، فلتصم جوارحكم من الماثم فان الله لا يرضى منكم ان تصوموا من
المطاعم فقط لكن من المناكير كلها و الفواحش باسرها» (4) حضرت ادريس پيامبر (عليه السلام) در صحف
خويش فرمود: هرگاه وارد ماه صيام شديد، پس خويشتن را از هر پليدى و ناپاكى پاك سازيد، (درون خود را
براى پذيرش عبادت ويژه خداوند پاكسازى نمائيد) و روزه بگيريد براى خداوند با قلبى خالص و نورانى و پاك از
فكرهاى بد، و صداهاى نامفهوم و بى معنى و زشت، زيرا خداوند حبس مى نمايد دلهاى ناپاك و نيتهاى غير
خالص شما را و دهنهاى شما نبايد فقط با امساك از خوردنيها صائم و روزه دار باشد. بلكه بايد جوارح شما از
گناهان نيز روزه باشد (يعنى اعضاء شما هم بايد از معصيت خدا امساك نمايد) و همانا خداوند راضى نمى گردد و
خشنود نمى شود از شما به اينكه فقط از خوردنيها پرهيز كنيد، بلكه از كل منكرات و زشتيها بايد پرهيز نمائيد
تا آنجا كه تغيير حالت پيدا كنيد.


اثرات منفى غيبت و نمامى در روزه


امام رضا عليه السلام فرمود: «اجتنبوا الغيبة غيبة المؤمن، و احذرو النميمة، فانهما يفطران الصائم و لا غيبة
الفاجر و شارب الخمر و اللاعب بالشطرنج و القمار» (5)



از غيبت مؤمن اجتناب كنيد، و از نمامى بپرهيزيد، براستى كه غيبت و نمامى روزه صائم را باطل مى نمايد، (و
اثرات و ثواب روزه را زايل مى گرداند)، ولى از فاجر و شارب الخمر و شطرنج باز و قمار باز غيبتى نيست، (يعنى
آنان از خود هتك حرمت نموده اند،و آبرو از خويش برده اند).


روزه حجاب زبان و گوش و چشم از گناه است


از فقه الرضا (عليه السلام) روايت شده كه حضرت رضا (عليه السلام) در رابطه با شرائط روزه و روزه دارى چنين
فرمود: «و اعلم يرحمك الله ان الصوم حجاب ضربه الله عزوجل على الالسن و الاسماع و الابصار و سائر الجوارح
لما له فى عادة من شره و طهارة تلك الحقيقة حتى يستر به من النار، و قد جعل الله على كل جارحة حقا للصيام
فمن ادى حقها كان صائما و من ترك شيئا منها نقص من فضل صومه بحسب ما ترك منها» (6) .


بدان (اى روزه دار) خداى رحمتت كند، كه براستى روزه ستر و حجابى است، كه خداوند او را بر زبانها و گوشها و
چشمها و سائر جوارح زده است، هرگاه معتاد بر زشتيها و شر و فساد باشند، (چون زبان و گوش و چشم و ساير
جوارح هرگاه تحت كنترل دقيق ايمان و دين شخص باشند، از شر آنان كاملا در امان مى باشد) كه طهارت (و
حجاب صوم) بر اسماع و ابصار و غيره، او را از آتش جهنم مى پوشاند و حجابى محكم از آتش براى او خواهند
شد. به تحقيق خداوند بر هر «آدم » خسته اى براى روزه گرفتن حقى مقرر فرموده است، پس اگر آن حق را اداء
كند (و به خوبى حق روزه دارى را به جاى آورد) هرآينه صائم و روزه دار است، (يعنى به جاى آورده حق روزه را) و
هر كس بعضى از آن شرايط را ترك نموده، از فضيلت و ثواب روزه اش به قدر و بحسب آنچه ترك كرده كاسته
است.


پاورقي

1- وقايع الايام خيابانى، ص 432.



2- بحار الانوار، ج 96، ص 295.



3- نهج الفصاحه، حديث 1459.



4- نقل از وقايع الايام خيابانى، ص 431.



5- فقه الرضا (عليه السلام).



6- مستدرك الوسائل، نقل از وقايع الايام خيابانى، ص 432.



روزه، درمان بيماريهاى روح و جسم ص 72.

سيد حسين موسوى راد لاهيجى