بازگشت

قران (نماز در ساير اديان الهي )


حديث : از امام رضا(ع)روايت شده است : اگر كسي بگويد : چرا مردم را موظف به عبادت كرده است ؟ گفته مي شود : براي اينكه ياد او را فراموش نكنند وادب اورا ترك ننمايند وبه امر ونهي او بي اعتنا نباشند.

58) دعوت انبياء عمومي است ، يعني دست از كفر ونفاق وفرقه گرايي برداشته همگي در راه خدا قرار گيرد .((يا ايها الناس ..)

59) يكي از دلايل وفلسفه عبادت ، شكرگزاري از ولي نعمت است : اعبدوا ربكم الذي خلقكم ، عبادت كنيد چون شما را آفريد.

60) اولين وبزرگترين نعمت ها ، نعمت آفرينش است واولين امرودستور به تمام انسانها بندگي وعبادت است:

اعبدوا ربكم الذي خلقكم

61) عبادت عامل تقوا است اگر عبادتي در ما تقوا ايجاد نكنند عبادت نيست : اعبدوا ..لعلكم تتقون

62) مبادا بت پرستي يا انحراف نيكان ،شما را از عبادت خداوند دور كند حتي آنان نيز مخلوق خداوند هستند:

63) هدف از خلقت جهان وانسان ، تكامل انسانهاست يعني هدف از آفرينش ، بهره گيري انسان ها است وهدف انسانها عبادت وهدف عبادت تقوي وهدف تقوي رستگاري است ((وما خلقت الجن والانس الاليعبدون -واعبدو ربكم ...لعلكم تتقون ـواتقو الله لعلكم تفلحون))

به عبادت خود مغرور نشويد به آن تكيه نكنيد شايد كه متقي باشيد:

لعلكم تتقون.

ه)نماز نشانه ايمان به معاد است :

خداوند در آيه 92 سوره انعام مي فرمايد : وهذا كتاب انزلناه مبارك مصدق الذي بين يديه ولتنذر ام القري ومن حولها والذين يومنون بالاخره يومنون به وهم علي صلاتهم يحافظون

ترجه آيه شريفه :

واين مبارك كتابي است كه نازل كرديم تصديق كننده كتاب آسماني است كه پيش از آن آمده است ، وتا مردم مكه واطراف آن را بيم دهي ، وكساني كه به آخرت ايمان دارند به ان هم ايمان مي آورند وبر نماز هاي خود محافظت خواهند داشت.

65) قرآن در بردارنده همه بركات است ((مثل تدبير ، عبرت ، شفا ، رشد ، رمز دست يابي به عزت كه همه در قرآن هست )).((مبارك))

66) قرآن ، هماهنگ با كتب آسماني ديگر است واين نشانه وحدت هدف والهي بودن است : ((مصدق)) كتابهاي بشري كه آميخته به هوس ها ومحدوديت است ، با هم هماهنگ نيست .

67) مكه ((ام القري)) است وبايد تغذيه علمي وروحي وبرنامه ريزي واميد بخشي جهان اسلام از آنجا تامين شود همانگونه كه مادر وسيله اميد وحفاظت وتغذيه وتربيت ورشد فرزند است .

68) با آنكه انبياء مبشران هدايت ونجاتند ، ولي چون تلاش انسان بيشتر براي دفع ضرر است ونياز روحي به اندازه بيشتر دارد در قرآن كلمه نذير ، بيش از بشارت به كاررفته است .

انذار / 120باروبشارت /80 بار ((لتنذر )) شيوه تبليغ بايد گام به گام باشد اول فاميل ،بعد مردم منطقه ((ام القري ))سپس همه مردم

70) عقيده به آخرت ،زمينه عقيده به نبوت است : ((يومنون بالاخره يومنون به))

71) روشن ترين مظهر ايمان نماز است ((علي صلاتهم))

72) قرآن در عصر نزول ، حتي در مكه ، به عنوان ((كتاب ))شناخته شده بود ))وهذا كتب انزلناه ))

74) قرآن كتابي گران سنگ ونازل شده از جانب خداوند است : وهذاكتب انزلناه

75) قرآن كتابي گرانقدر ومبارك ((فزاينده ورشد دهنده وداراي خير فراوان است : وهذا كتب انزلناه مبارك

76)نزول قرآن گواه ديگري بر بطلان ادعاي عدم نزول وحي بربشر است : ما انزل الله علي بشر ... من انزل الكتب الذي جاء به موسي ...وهذا كتب ...

77) قرآن ، گواه صدق كتب آسماني گذشته است: مصدق الذي بين يديه

78)نزول قران وبعثت پيامبر (ص) به عنوان خبري غيبي ،در كتب آسماني گذشته مطرح بوده است:

وهذا كتب انزلناه مبارك مصدق الذي بين يديه

79) انذار مردم مكه (ام القري) واطراف آن ، از اهداف نزول قرآن است :

وهذا كتب ... ولتنذر ام القري ومن حولها

80 )كاربرد ((ام القري )) از جانب خداوند گواهي بر قدمت عمران وآباداني وتشكيل جامعه وشهر نشيني در مكه است :

ولتنذر ام القري وحولها

81) نزول قرآن براي انذار همه مردم جهان بوده ومحدود به مكان خاصي نيست :

ولتنذر ام القري ومن حولها

82) شهر مكه ، مركز سرزمين حجاز در دوران ظهوراسلام بوده است :

ولتنذر ام القري ومن حولها

83) در تبليغ وانذار به نقاط مركزي ومحوري بايد الويت داد:

ولتنذر ام القري ومن حولها