جواب:
هر جايي كه انسان بنا دارد براي مدتي ( ولو كوتاه و كم ) در آن بماند , درحكم وطن است و همه ي آثار وطن بر او بار مي شود بنابر اين , روحانيون حوزه ي عليمه , دانشجويان , كارمندان و ..... هر گاه بنا باشد مدتي در مكاني براي تحصيل يا مأموريت بماند , براي تمام خواندن و گرفتن روزه نياز به قصد اقامت ندارد ,زيرا مسافرت مضر با آن نيست . « مجمع المسائل , ص 136-135 , مسئله 490 , ج 1» جايي كه انسان بنا دارد مدتي ( كم باشد ) در آنجا بماند ( مثل قم , نجف و ...) براي تحصيل علوم قديم ( حوزه ) يا علوم جديد مثل دانشگاه براي روحانيون و دانشجويان و محل كار كارمندان« مأمور موقت» درحكم وطن است و حكم وطن بار ميشود . «مجمع المسائل , ص 136 , مسئله 492 , ج 1 » اگر شما ي دانشجو در هفته , رفت و آمد داريد , بر شما حكم كثير السفر بار ميشود :حكم كثير السفر آن است : به كسي گفته ميشود كه 10 روز در جايي يا در وطن خود باقي نماند , به گونه اي كه حداقل قبل از ده روز يك مسافرت شرعي داشته باشد , يعني : نه در وطن خودت ده روز بماني و نه در دانشگاه قبل از ده روز يك مسافرت شرعي داشته باشيد . اگر كسي ده روز در جايي بماند دروطن يا دانشگاه و .... سفر اول , نماز او شكسته و سفر دوم كه كمتر از ده روز است نماز او تمام و صحيح است . « مجمع المسائل , مسئله 501 » درصورتي كه مرتبا قبل ا زده روز ( بين ده روز چند مرحله رفت و آمد بيشتر از مسافرت شرعي داشته باشد ) يك سفر چهار فرسخي برود و ده روز در يكجا نمانند, كثير السفرند و نماز و روزه ي آنها تمام و صحيح است و لو مدت اقامت كم باشد . يعني : به اندازه ي دو يا سه ماه باشد . حال مي خواهد دانشجو باشد . كارمند , سرباز و غيره باشد. « مجمع المسائل , ص 140 , مسئله 501 , ج 1 » ( خلاصه اگر قصد ماندن و لو مدتي كوتاه در دانشگاه را داريد نماز تمام و روزه صحيح است و اگر در بين ده روز رفت و آمد داريد و ده روز نه وطن و نه در دانشگاه باقي نمي مانيد , حكم كثير السفر است نماز تمام و روزه صحيح است , غير اين صورت بايد قصد اقامت بنمايد و اگر قصد اقامت نمي توانيد حكم مسافر بار ميشود .
|