جواب:
هـرگـز اين عمل از باب القاء نفس در هلاكت نبوده است بلكه از باب جهاد خاص ( نه جهاد عام ) بوده است , يعني اين امر حاكي از تسليم بودن او براي امر خدا بوده و نفس و جان خود را فدا كرده تـا ديـن باقي بماند و حق از باطل جدا شود ( ليهلك من هلك عن بينه و يحيي من حي عن بينه و يـمـيـز اللّه الـخبيث من الطيب ) و اقدام امام حسين عليه السلام بر شهادت با علم به اينكه كشته مي شود نيز از همين باب بوده است . و الـبـتـه شـكي در اين نيست كه آنها توسط پيامبر از همه اين امور مطلع شده بودندولي احتمال ايـنـكـه بداء حاصل شود و مشيت الهي تغيير كند و اين امر در لوح محو واثبات ثبت شده باشد و يا اينكه خلاف آن در علم كنوني كه جز خدا احدي حتي نبي مرسل و ملك مقربي از آن اطلاع ندارد خلاف آن ثابت باشد داده مي شده است .
|