بازگشت

گروه: احكام شرعي
 
 
مرکز پاسخگو:تبيان
موضوع اصلي:روز
موضوع فرعي:روزهاي مذهبي
سؤال:حضرت علي عليه السلام در نوزدهم ماه مبارك رمضان كه ( مثلا ) در زمستان بوده ضربت خورده اسـت , ( ايـن را هـم مي دانيم كه سال قمري با شمسي در حدود يازده روز تفاوت دارد ) ولي حالا مـلاحـظـه مي كنيم كه نوزده رمضان گاهي در زمستان و گاهي در تابستان و گاهي در پاييز و بـهـار واقع مي شود , پس در اين صورت ماه قمري صحيح نيست وتاريخ دقيق را نشان نمي دهد و هـمچنين در موارد ساير روزهاي سوگواري و عيدهاي مذهبي اين اشكال پيش مي آيد كه گاهي در پاييز و گاهي در بهار و يا در فصول ديگرواقع مي شود .
جواب:

اسـاسـا سال و ماه يك موضوع قراردادي براي منظم شدن امور اجتماعي است , منتهابراي اين كه ايـن قـرارداد ريـشـه طبيعي هم داشته باشد و اشتباهي در آن واقع نشودآن را منطبق بر حركت كواكب آسمان كرده اند . بـعـضـي مقياس محاسبه سال و ماه را گردش آفتاب ( يا صحيح تر گردش زمين به دورآفتاب ) قرار داده اند و نتيجه آن همان سال شمسي است كه منطبق بر فصول چهارگانه مي باشد . بـعـضي هم مبدا آن را گردش ماه به دور زمين قرار داده اند كه با فصول چهارگانه كه نتيجه مستقيم گردش آفتاب است منطبق نمي شود . نـتـيـجه اين كه , اگر ماههاي قمري بر فصول سال تطبيق نكند ايرادي بر آن نيست زيرا مقياس سنجش آن , گردش آفتاب و فصول چهارگانه نبوده است . و اگـر مـا دربـرگزاري مراسم سوگواري و جشن , رعايت فصول را نمي كنيم براي اين است كه مقياس ما در اين مراسم همان ماههاي قمري است كه مطابق با گردش ماه است و آنچه موردنظر ماست اين است كه حادثه مزبور در چه روزي از ماه قمري واقع شده , نه فصلي كه در آن واقع شده است . اين را هم مي دانيم كه تنظيم تمام تواريخ اسلامي بر طبق همين ماه قمري است . اتـفـاقـا مـاهـهاي قمري كه ماه مذهبي ماست از جهاتي بر ماههاي شمسي امتياز دارد :از جمله , مـحاسبه ماههاي قمري است كه براي اكثر مردم از ماههاي شمسي آسان تراست , بطوري كه حتي مردم بيابانگرد نمي توانند حساب ماههاي قمري را داشته باشندولي براي محاسبه ماههاي شمسي حتما تقويم لازم است . بـه عـبـارت ديـگر : معمولا مي توان به وسيله ماههاي قمري آغاز و پايان و حدود تقريبي هر ماه را تـعـيـيـن نـمـود بـطوري كه اگر به قرص ماه نگاه كنيم تقريبا مي توانيم بدانيم چند شب از ماه گـذشـتـه است , ولي در ماههاي شمسي ( برجها ) تعيين ايام ماه براي كساني كه تقويم ندارند به هيچ وجه ممكن نيست حتي آغاز و پايان ماه نيزبدون آن , امكان ندارد فقط محاسبات نجومي از عـهـده اين كار برمي آيد در حالي كه تقويم ماههاي قمري صفحه آسمان است و مطالعه طلوع و غـروب مـاه و هلال و تربيع و بدر براي همگان ممكن است و اگر اين ماهها بر فصول سال تطبيق نمي كند , دربرابر آن همه مزايا , ايرادي بر آن نمي تواند باشد .