جواب:
: 1 ـ به طور كلّي، احكام شرع مقدّس اسلام از مقام وحي و عصمت (مصونيّت از گناه و اشتباه) صادر شده و متن حقيقت و واقعيّت و علم نهائي است. 2 ـ عقل انسان غير معصوم از درك فلسفه و فائدة احكام عاجز است و آنچه بگويند، كلّ فوائد و حكمتهاي احكام نيست و در استنباط احكام عمل به قياس و استحسان در مذهب شيعه بر طبق ادلّه، باطل ميباشد. 3 ـ ملاك حكم شرعي، محدود به همان حدود و قيودي است كه در لسان شارع بيان شده و تجاوز از آن حدود، تجاوز به احكام شرع است. نتيجه اين كه اگر مثلاً ملاك بلوغ دختر در لسان شرع تمام شدن نه سال قمري است و قيد ديگري ندارد، ما نميتوانيم به عنوان پويائي فقه و يا تفاوت رشد انسان بر حسب مناطق جغرافيائي و يا اختلاف نژادها و يا امور ديگر، در حدّي كه شارع با آگاهي كامل براي بلوغ قرار داده، تصرّف كنيم و آن را زياد يا كم نمائيم.
|