جواب:
همانطوري كه از آيات قرآن استفاده ميشود، گوساله را بني اسرائيل ساخته و نه هارون، شخصي از ميان بني اسرائيل به نام سامري اقدام به چنين كاري كرد، اما هارون برادر و معاون و ياور موسي از پاي ننشست و حداكثر تلاش و كوشش را به كار برد، آنچنان كه نزديك بود او را به قتل برساند.
ولي عجيب اين است كه تورات كنوني گوسالهسازي و دعوت به بتپرستي را به هارون، برادر و جانشين و وزير موسي(ع) نسبت ميدهد!
در فصل 32 از سفر خروج تورات چنين ميخوانيم
«و هنگام ديدن قوم كه موسي از فرود آمدن از كوه درنگ مينمايد، آن قوم نزد هارون جمع آمده وي را گفتند كه برخيز و از براي ما خداياني بساز كه در پيشاپيش ما بروند، زيرا كه اين موسي مردي كه ما را از ملك مصر بيرون آورد نميدانيم كه وي را چه واقع شد ـ و هارون به ايشان گفت گوشوارههاي زريني كه در گوشهاي زنان و پسران و دختران شمايند، بيرون كرده نزد من بياوريد ـ پس تمامي قوم گوشوارههاي زريني كه در گوشهاي ايشان بودند بيرون كرده به نزد هارون آوردند و آنها را از دست ايشان گرفته، آن را به آلت حكاكي تصوير نمود، از آن گوسالهاي ريخته شده ساخت و گفتند اي اسرائيل اينانند خدايان تو كه تو را از زمين مصر بيرون آوردند ...»
و به دنبال آن مراسمي را كه هاورن براي قرباني كردن در برابر اين بت تعيين كرده بود بيان ميكند!
آنچه در بالا گفته شد قسمتي از داستان گوسالهپرستي بني اسرائيل در تورات كنوني با عين عبارت بود، در حالي كه خود تورات اشاره به مقام برجسته هارون در فصول ديگر كرده است از جمله تصريح ميكند بعضي از معجزات موسي(ع) به دست هارون آشكار گشت (فصل هشتم از سفر خروج تورات).
و هاورن را به عنوان پيغمبر از طرف موسي(ع) معرفي ميكند (فصل هشتم از سفر خروج).
و در هر صورت براي هارون كه رسماً جانشين موسي(ع) بود و عارف به معارف به شريعت او، مقام والايي قائل است، اما خرافه را ببينيد كه او را بتساز و عامل بتپرستي معرفي نموده و حتي در برابر اعتراض موسي(ع) به هارون عذر بدتر از گناه از او نقل كرده است كه چون اين قوم مايل به بدي بودند من هم به بدي تشويقشان كردم! در حالي كه قرآن دامان اين دو رهبر را از هرگونه آلودگي و شرك و بتپرستي پاك ميداند.
|