جواب:
از آنجائيكه در اختصاص حكم وجوب قضاي نماز و روزه پسر به پدر و واجب نبودن قضاي نماز و روزه مادر بين فقها و كارشناسان ديني اختلاف نظر و ديدگاه وجود دارد و انديشمندان بزرگي نظير فقيه بزرگ مرحوم حضرت آيت الله سيد كاظم يزدي در كتاب معروف فقهي خويش العروه الوثقي و برخي از فقهاي معاصر نيز مرحوم آيه الله اراكي و گلپايگاني و آيه الله مكارم و فاضل فرقي بين مادر و پدر در حكم مزبور نمي دانند. بنابراين نمي توان حكم اختصاصي وجوب قضاي نماز و روزه پدر بر پسر بزرگتر را به حساب اصل اسلام گذاشت و پرسيد چرا اسلام حكم فوق را اختصاصي به پدر داده و در مورد مادر چنين نيست.
البته اينچنين مي توان پرسيد دليل استنباط و برداشت فقهائي كه حكم فوق را اختصاصي به پدر مي دهند چيست كه پاسخ آن مجال بيشتري مي طلبد كه براي كسب اطلاع بيشتر به كتب مرجع و معتبر و استدلالي نظير جواهر الكلام مي توان مراجعه نمود براي كسب اطلاع بيشتر مي توانيد به كتب زير مراجعه نماييد.
1-رساله توضيح المسائل مراجع ج 1 ص 789 و 7902-العروه الوثقي فصل (44) في قضاء الولي ص 590
و ممكن است اختصاص وظيفه مذكور نسبت به پدر مرتبط با ارث ويژه اي باشد كه پسر بزرگتر از پدر مي برد و مستحق ارث ويژه متقابلاً لازم است قضاي نماز و روزه هاي متوفي را انجام دهد.
نسبت به اختصاص سهم ويژه ارث پسر بزرگتر رجوع كنيد به توضيح المسائل مراجع ج2 ص 612 ديدگاه حضرت امام و ديگر مراجع را ملاحظه فرماييد.
لازم به ياد آوريست مقررات الهي از سوي مالك و آفريدگار و مهربان تدوين گرديده با رعايت مصلحتها و نيازها و انگيزه هاي كه فهم بشري به لحاظ محدوديت از درك همه ابعاد آن ناتوان است التبه منعي از پژوهش و فهم بيشتر وجود ندارد.
|