بازگشت

گروه: احكام شرعي
 
 
مرکز پاسخگو:مؤسسه پيوند با امام
موضوع اصلي:احكام شرعي
موضوع فرعي:احكام شرعي
سؤال:1- درايام عيدهاي مسلمين يا روزهاي تولد ائمهع گوش دادن به نوارهاي مصيبت اهل بيتع و گريه بر مصائب آنان چگونه است؟

2- چه نوع آهنگها وشعرهايي حرام است؟ توضيح دهيد.

3- فلسفه انجام دادن عمل روزه چيست؟


جواب:



1)گوش دادن به مصائب اهل بيت ع درايام حزن واندوه آنان وظيفة ماست ودرايام شادي آنان شاد بودن مناسب است مگر اينكه دومناسبت دريك روز جمع شود كه دراين فرض گوش دادن مصائب عيبي ندارد وشايسته است.

2)حضرت آيت ا...فاضل لنكراني :

موسيقي اگر مطرب ومهيج ومناسب مجالس لهو ولعب باشد حرام است ودرغير اين صورت مانعي ندارد و...

3)فلسفة روزه چيست؟

روزه ابعاد گوناگوني دارد، وآثار فراواني از نظر مادي ومعنوي دروجود انسان مي گذارد،كه ازهمه مهمتر بعداخلاقي وفلسفة تربيتي آن است.

از فوائد مهم روزه اين است كه روح انسان را تلطيف، واراده انسان را قوي، وغرائز او را تعديل مي كند.

روزه دار بايد درحال روزه با وجود گرسنگي وتشنگي از غذا وآب وهمچنين لذت جنسي چشم بپوشد، وعملاً ثابت كند كه او همچون حيوان دربند اصطبل وعلف نيست، او مي تواند زمام نفس سركش را به دست گيرد، و برهوس ها و شهوت هاي خود مسلط گردد.

درحقيقت بزرگترين فلسفه روزه همين اثر روحاني ومعنوي آن است، انساني كه انواع غذاها ونوشابه ها را دراختيار دارد وهر لحظه تشنه وگرسنه شد به سراغ آن مي رود، همانند درختاني است كه درپناه ديوارهاي باغ برلب نهرها مي رويند، اين درختانلابـه لاي صخـره ها دردل كوه ها وبيابان ها مي رويند ونوازشگـر شاخه هايشـان ازهمـان

طفوليت، طوفان هاي سخت، وآفتاب سوزان، وسرماي زمستان است، و باانواع محروميت ها دست به گريبانند، محكم و بادوام و پراستقامت و سخت كوش و سخت جانند!.

روزه نيز با روح وجان انسان همين عمل را انجام مي دهد وبا محدوديت هاي موقت به انسان مقاومت و قدرت اراده وتوان مبارزه با حوادث سخت مي بخشد، وچون غرائز سركش را كنترل مي كند بر قلب انسان نور وصفا مي پاشد.

خلاصه روزه انسان را از عالم حيوانيت ترقي داده و به جهان فرشتگان صعود مي دهد، جملة لعلّكم تتّقون (باشد كه پرهيزگارشويد) درآيه 183 سوره بقره در بيان فلسفة وجوب روزه اشاره به همه اين حقايق است. ونيز حديث معروف الصوم جنّة من النار (روزه سپري است دربرابر آتش دوزخ) اشاره به همين موضوع است.1

درحديث ديگري از عليع مي خوانيم كه از پيامبرص پرسيدند : چه كنيم كه شيطان از ما دور شود؟ فرمود : روزه روي شيطان را سياه مي كند، وانفاق درراه خدا پشت او را مي شكند، ودوست داشتن به خاطر خدا، ومواظبت برعمل صالح دنبالة او را قطع مي كند، واستغفار رگ قلب او را مي برد2

درنهج البلاغه به هنگامي كه اميرالمؤمنان عليع فلسفة عبادات را بيان مي كند به روزه كه مي رسد چنين مي فرمايد : والصيام ابتلاء لاخلاص الخلق (خداوند روزه را از اين جهت تشريع فرموده كه روح اخلاص درمردم پرورش يابد)3

ونيز درحديث ديگري از پيامبرص مي خوانيم : ان للجنة باباً يدعي الريان لايدخل فيها الا الصائمون (بهشت دري دارد به نام ريان (سيراب شده) كه تنها روزه داران ازآن وارد مي شوند.)

مرحوم صدوق درمعاني الاخبار درشرح اين حديث مي نويسد انتخاب اين نام براي اين دربهشت به خاطرآن است كه بيشترين زحمت روزه داراز ناحيه عطش است، هنگامي كه روزه داران از اين دروارد مي شوند چنان سيراب مي گردند كه بعد از آن هرگز تشنه نخواهندشد.4

اثر اجتماعي روزه بركسي پوشيده نيست. روزه يك درس مساوات وبرابري درميان افراد اجتماع است، با انجام اين دستور مذهبي، افراد متمكن هم وضع گرسنگان ومحرومان اجتماع را به طور محسوس درمي يابند، وهم با صرفه جوئي درغذاي شبانه روزي خود مي توانند به كمك آنها بشتابند.

البته ممكن است با توصيف حال گرسنگان و محرومان، سيران را متوجه حال گرسنگان ساخت، ولي اگر اين مسأله جنبه حسي وعيني به خود بگيرد اثر ديگري دارد، روزه به اين موضوع مهم اجتماعي رنگ حسي مي دهد، لذا در حديث معروفي از امام صادقع نقل شده كه هشام بن حكم از علت تشريع روزه پرسيد، امامع فرمود :روزه به اين دليل واجب شده است كه ميان فقير وغني مساوات برقرار گردد، واين به خاطر آن است كه غني طعم گرسنگي را بچشد ونسبت به فقيراداي حق كند، چرا كه اغنياء معمولاً هر چه را بخواهند براي آنها فراهم است، خدا ميخواهد ميان بندگان خود مساوات باشد، وطعم گرسنگي ودرد ورنج را به اغنياء بچشاند تا به ضعيفان وگرسنگان رحم كنند. 5

راستي اگر كشورههاي ثروتمند جهان چند روز را درسال روزه بدارند وطعم گرسنگي را بچشند بازهم اينهمه گرسنه درجهان وجود خواهد داشت؟!

اثر بهداشتي ودرماني روزه درطب امروز وهمچنين طب قديم، اثر معجزه آساي امساك دردرمان انواع بيماريها به ثبوت رسيده وقابل انكار نيست، كمتر طبيبي است كه درنوشته هاي خود اشاره اي به اين حقيقت نكرده باشد، زيرا مي دانيم عامل بسياري از بيماري ها زياده روي درخوردن غذاهاي مختلف است، چون مواد اضافي، جذب نشده به صورت چربيهاي مزاحم در نقاط مختلف بدن، يا چربي وقند اضافي درخون باقي مي ماند، اين مواد اضافي درلابه لاي عضلات بدن درواقع لجنزارهاي متعفني براي پرورش انواع ميكرب ها وبيماري هاي عفوني است، ودراين حال بهترين راه براي مبارزه با اين بيماريها نابود كردن اين لجنزارها از طريق امساك وروزه است!.

روزه زباله ها ومواد اضافي وجذب نشدة بدن را مي سوزاند، ودرواقع بدن راخانه تكاني مي كند.

به علاوه يك نوع استراحت قابل ملاحظه براي دستگاه گوارش وعامل مؤثري براي سرويس كردن آن است، وبا توجه به اينكه اين دستگاه ا زحساسترين دستگاههاي بدن است ودر تمام سال به طور دائم مشغول كار است، اين استراحت براي آنها نهايت لزوم را دارد.

بديهي است شخص روزه دار طبق دستور اسلام به هنگام افطاروسحر نبايد درغذا افراط وزياده روي كند، تا از اين اثر بهداشتي نتيجه كامل بگيرد، درغير اين صورت ممكن است نتيجه برعكس شود.

الكسي سوفورين دانشمند روسي دركتاب خود مي نويسد :

(درمان از طريق روزه فائدة ويژه اي براي درمان كم خوني، ضعف روده ها، التهاب بسيط ومزمن، دملهاي خارجي وداخلي، سل، اسكليروز،روماتيسم،نقرس،استسقاء، نوارستني،عرق النساء، خراز(ريختگي پوست)، بيماريهاي چشم،مرض قند،بيماريهاي جلدي،بيماريهاي كليه،كبدو بيماريهاي ديگر دارد. معالجه از طريق امساك اختصاص بهبيماريهاي فوق ندارد، بلكه بيماريهائي كه مربوط به اصول جسم انسان است وبا سلولهاي جسم آميخته شده همانند : سرطان، سفليس، سل وطاعون را نيز شفا مي بخشد6

درحديث معروفي پيغمبراسلامص مي فرمايد : صوموا تصحّوا (روزه بگيريد تا سالم شويد7

ودرحديث معروف ديگر نيز ازپيغمبري رسيده استالمعدةبيت كلّ داء والحمية رأس كلّ دواء (معده خانه تمام دردها است وامساك بالاترين داروها)8و9و10





منبع : مسائل جديد ازديدگاه علماء ومراجع تقليد، تهيه وتنظيم : سيد محسن محمودي، ص54

(1) بحار الانوار،ج96،ص256

(2) بحار الانوار،ج96،ص255

(3) نهج البلاغه كلمات قصار،شمارة 252

(4) بحار الانوار،ج96،ص252

(5) وسائل الشيعه، ج7،باب اول كتاب صوم،ص3

(6) روزه روش نوين براي درمان بيماريها ص65،چاپ اول

(7) بحارالانوار، ج96،ص255

(8) بحارالانوار،ج14،قديم

(9) تفسير نمونه،1/628

يكصد وهشتاد پرسش وپاسخ از تفسير نمونه،تدوين : جمعي از فضلاء حوزه علميه قم،ص419