بازگشت

ازدواج با كنيزان


در تـعـقـيـب بـحثهاى مربوط به ازدواج , اين آيه , شرايط ازدواج با كنيزان را بيان مى كند, نخست مـى گـويد: ((كسانى كه قدرت ندارند كه با زنان (آزاد) پاكدامن باايمان ازدواج كنند مى توانند با كـنـيـزان با ايمان ازدواج نمايند)) كه مهر و ساير مخارج آن معمولا سبكتر و سهلتر است (ومن لم يستطع منكم طولا ان ينكح المحصنات المؤمنات فمن ما ملكت ايمانكم من فتياتكم المؤمنات ).
سـپس مى گويد: شما براى تشخيص ايمان آنها مامور به ظاهر اظهارات آنان هستيد, و اما در باره باطن و اسرار درونى آنان ((خداوند به ايمان و عقيده شما آگاهتراست )) (واللّه اعلم بايمانكم ).
و از آنجا كه بعضى در مورد ازدواج با كنيزان كراهت داشتند, قرآن مى گويد:شما همه از يك پدر و مـادر بـه وجود آمده ايد ((و بعضى از بعض ديگريد)) (بعضكم من بعض ) بنابراين , نبايد از ازدواج با آنها كراهت داشته باشيد.
سپس به يكى از شرايط اين ازدواج اشاره كرده , مى فرمايد: ((اين ازدواج بايدبه اجازه مالك صورت گيرد)) و بدون اجازه او باطل است (فانكحوهن باذن اهلهن ).
در جمله بعد مى فرمايد: ((و مهرشان را به خودشان بدهيد)) (وآتوهن اجورهن بالمعروف ).
از ايـن جـمله استفاده مى شود كه بايد مهر متناسب و شايسته اى براى آنها قرارداد و آن را به خود آنـان داد هـمـچـنين استفاده مى شود كه بردگان نيز مى توانند مالك اموالى گردند كه از طرق مشروع به آن دست يافته اند.
يـكى ديگر از شرايط اين ازدواج آن است كه كنيزانى انتخاب شوند ((كه پاكدامن باشند, نه مرتكب زنا بطور آشكار شوند)) (محصنات غير مسافحات ).
((و نه دوست پنهانى بگيرند)) (ولا متخذات اخدان ).
در جـمـلـه بـعد به تناسب احكامى كه در باره ازدواج با كنيزان و حمايت ازحقوق آنها گفته شد بـحثى در باره مجازات آنها به هنگام انحراف از جاده عفت به ميان آمده , و آن اين كه اگر مرتكب عـمـل مـنافى عفت شوند, نصف مجازات زنان آزاد در باره آنان , جارى مى شود)) يعنى تنها پنجاه تازيانه بايد به آنها زد (فاذا احصن فان اتين بفاحشة فعليهن نصف ما على المحصنات من العذاب ).
سپس مى گويد: ((اين ازدواج با كنيزان براى كسانى است كه از نظر غريزه جنسى شديدا در فشار قـرار گـرفته اند, و قادر به ازدواج با زنان آزاد نيستند)) بنابراين ,براى غير آنها مجاز نيست (ذلك لمن خشى العنت منكم ).
امـابعد مى فرمايد: ((خوددارى كردن ازازدواج باكنيزان (تا آنجاكه توانايى داشته باشيد و دامان شما آلوده گناه نگردد) به سود شماست )) (وان تصبروا خير لكم ).
در پـايـان آيـه مـى فـرمايد: ((و خداوند (نسبت به آنچه در گذشته بر اثر بى خبرى انجام داده ايد) آمرزنده و مهربان است )) (واللّه غفور رحيم ).
(آيه 26)