بازگشت

عمران مسجد در صلاحيت همه كس نيست


از جمله موضوعاتى كه بعد از لغو پيمان مشركان و حكم جهاد با آنان ممكن بود براى بعضى مطرح گـردد, ايـن بود كه چرا ما اين گروه عظيم را از خود برانيم واجازه ندهيم به مسجدالحرام براى مـراسـم حـج قدم بگذارند, در حالى كه شركت آنان در اين مراسم از هر نظر مايه آبادى است , هم آبـادى بـنـا مـسـجدالحرام از طريق كمكهاى مالى و هم آبادى معنوى از نظر افزايش جمعيت در اطراف خانه خدا!.
قرآن به اين گونه افكار واهى و بى اساس پاسخ مى گويد, و تصريح مى كند:.
((مشكران حق ندارند مساجد خدا را آباد كنند در حالى كه صريحا به كفر خودگواهى مى دهند)) (ما كان للمشركين ان يعمروا مساجداللّه شاهدين على انفسهم بالكفر).
سپس به دليل و فلسفه اين حكم اشاره كرده , مى گويد: ((اينها (به خاطرنداشتن ايمان ) اعمالشان نـابـود مـى شود و بر بادر مى رود)) و در پيشگاه خدا كمترين وزن و قيمتى ندارد (اولئ ك حبطت اعمالهم ).
و به همين دليل ((آنها جاودانه در آتش دوزخ باقى مى مانند)) (وفى النارهم خالدون ).
خـداونـد پاك و منزه است , و خانه او نيز بايد پاك و پاكيزه باشد و دستهاى آلودگان از خانه خدا و مساجد بايد بكلى قطع گردد.
(آيه ) در اين آيه براى تكميل اين سخن شرايط آباد كنندگان مساجد وكانونهاى پرستش و عبادت را ذكـر مى كند, و براى آنها پنج شرط مهم بيان مى دارد ومى گويد: ((تنها كسانى مساجد خدا را آباد مى سازند كه ايمان به خدا و روز رستاخيزدارند)) (انما يعمر مساجد اللّه من آمن باللّه واليوم الا خر).
اين اشاره به شرط اول و دوم است , كه جنبه اعتقادى و زيربنايى دارد.
بـعـد بـه شرطهاى سوم و چهارم اشاره كرده , مى گويد: ((و نماز را برپا دارند وزكات را بدهند)) (واقام الصلوة وآتى الزكوة ).
يعنى ايمانش به خدا و روز رستاخيز تنها در مرحله ادعا نباشد, بلكه با اعمال پاكش آن را تاييد كند, هـم پيوندش با خدا محكم باشد و نماز را به درستى انجام دهد, و هم پيوندش با خلق خدا, و زكات را بپردازد.
سرانجام به آخرين شرط اشاره كرده , و مى گويد ((و جز از خدا نترسند)) (ولم يخش الا اللّه ).
قـلـبـشـان مملو از عشق به خداست و تنها احساس مسؤوليت در برابر فرمان اومى كنند بندگان ضعيف را كوچكتر از آن مى شمرند كه بتوانند در سرنوشت مسلمانان و در آبادى كانون عبادت آنان تاثيرى داشته باشند.
و در پـايان اضافه مى كند: ((اين گروه كه داراى چنين صفاتى هستند ممكن است هدايت شوند)) (فـعـسـى اولئ ك ان يكونوا من المهتدين ) و به هدف خودبرسند و در عمران و آبادى مساجد خدا بكوشند و از نتايج بزرگ آن بهره مند شوند.