بازگشت

مقياس افتخار و فضيلت


همان گونه كه در شان نزول خوانديم مطابق روايتى كه در بسيارى ازمعروفترين كتب اهل سنت نـقـل شده اين آيات در مورد على (ع ) و بيان فضائل اونازل شده , و در عين حال مكمل بحث آيات گذشته است .
آيه مى گويد: ((آيا سيراب كردن حاجيان خانه خدا و عمران مسجدالحرام راهمانند كار كسى قرار داديـد كـه ايمان به خدا و روز قيامت دارد و در راه خدا جهادكرده است ؟ اين دو هيچ گاه در نزد خـدا يكسان نيستند و خداوند جمعيت ستمكاررا هدايت نمى كند)) (اجعلتم سقاية الحاج وعمارة الـمـسجد الحرام كمن آمن باللّه واليوم الا خر وجاهد فى سبيل اللّه لا يستون عنداللّه واللّه لا يهدى القوم الظالمين ).
از تـواريخ چنين برمى آيد كه قبل از اسلام منصب ((سقاية الحاج )) در رديف نصب كليددارى خانه كعبه و از مهمترين مناصب محسوب مى شد.
(آيه ) در اين آيه به عنوان تاكيد و توضيح مى فرمايد: ((كسانى كه ايمان آوردند, و هجرت نمودند, و در راه خدا با مال و جان خود جهاد كردند, اينها درپيشگاه خداوند مقامى برتر و بزرگتر دارند)) (الذين آمنوا وهاجروا وجاهدوا فى سبيل اللّه باموالهم وانفسهم اعظم درجة عنداللّه ).
((و اينها به افتخار بزرگى نائل شده اند)) (اولئ ك هم الفائزون ).
(آيـه ) در ايـن آيـه مى گويد خداوند سه موهبت بزرگ در برابر اين سه كارمهم (ايمان , هجرت و جهاد) به آنها مى بخشد:.
1ـ پـروردگـارشان ((آنها را به رحمت گسترده خود بشارت مى دهد)) و از آن بهره مند مى سازد (يبشرهم ربهم برحمة منه ).
2ـ ((آنها را از رضايت و خشنودى خويش بهره مند مى كند)) (ورضوان ).
3ـ ((و بـاغـهـايـى از بـهـشـت در اختيار آنها مى گذارد كه نعمتهايش دائمى وهميشگى است )) (وجنات لهم فيها نعيم مقيم ).
(آيـه ) در ايـن آيه براى تاكيد بيشتر اضافه مى كند: ((جاودانه در آن تا ابد خواهندماند)) (خالدين فـيها ابدا) ((زيرا نزد خداوند پاداشهاى عظيم است )) كه در برابراعمال بندگان به آنها مى بخشد (ان اللّه عنده اجر عظيم ).