بازگشت

نشانه هاي منافقان


در ايـن آيـه اشاره به يك مطلب كلى مى كند و آن اين كه ممكن است روح نفاق به اشكال مختلف ظـاهـر شـود, مـخصوصا خودنمايى , روح نفاق در يك ((مرد))با يك ((زن )) ممكن است متفاوت باشد, اما نبايد فريب تغيير چهره هاى نفاق را درميان منافقان خورد.
لـذا مى گويد: ((مردان منافق و زنان منافق همه از يك قماشند)) (المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض ).
سپس به ذكر پنج صفت از اوصاف آنان مى پردازد.
اول و دوم : ((آنـهـا مردم را به منكرات تشويق , و از نيكيها باز مى دارند))(يامرون بالمنكر وينهون عن المعروف ).
يـعـنـى درسـت بـرعـكس برنامه مؤمنان راستين كه دائما از طريق ((امر به معروف )) و ((نهى از مـنـكـر)) در اصـلاح جـامعه و پيراستن آن از آلودگى و فساد كوشش دارند, منافقان دائما سعى مى كنند كه فساد همه جا را بگيرد, و معروف و نيكى ازجامعه برچيده شود.
سوم : آنها ((دستهايشان را مى بندند)) (ويقبضون ايديهم ) نه در راه خدا انفاق مى كنند, نه به كمك محرومان مى شتابند, و نه خويشاوند و آشنا را كمك مالى آنهابهره مى گيرند.
روشـن اسـت آنـهـا چـون ايـمان به آخرت و نتايج و پاداش ((انفاق )) ندارند, دربذل اموال سخت بخيلند.
چـهـارم : تـمام اعمال و گفتار و رفتارشان نشان مى دهد كه ((آنها خدا رافراموش كرده اند (و نيز وضـع زنـدگـى آنها نشان مى دهد كه ) خدا هم آنها را از بركات وتوفيقات و مواهب خود فراموش نموده )) (نسوا اللّه فنسيهم ) يعنى با آنها معامله فراموشى كرده است و آثار اين دو فراموشى در تمام زندگى آنان آشكار است .
پـنـجـم : ايـن كـه ((مـنـافـقـان فاسقند و بيرون از دايره اطاعت فرمان خدا)) (ان المنافقين هم الفاسقون ).
آنچه در آيه فوق در باره صفات مشترك منافقان گفته شد در هر عصر و زمانى ديده مى شود.
(آيه ) در اين آيه مجازات شديد و دردناك آنها, بيان شده است ,مى فرمايد: ((خداوند مردان و زنان مـنـافـق و هـمه كفار و افراد بى ايمان را وعده آتش جهنم داده )) (وعداللّه المنافقين والمنافقات والكفار نار جهنم ).
همان آتش سوزانى كه : ((جاودانه در آن خواهند ماند)) (خالدين فيها).
و ((هـمـين يك مجازات (كه تمام انواع عذابها و كيفرها را در بر دارد) براى آنهاكافى است )) (هى حسبهم ).
و بـه تـعبير ديگر آنها نياز به هيچ مجازات ديگرى ندارند, زيرا در دوزخ همه نوع عذاب جسمانى و روحانى وجود دارد.
و در پـايـان آيـه اضـافـه مـى كـند: ((خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته وعذاب هميشگى نصيبشان نموده است )) (ولعنهم اللّه ولهم عذاب مقيم ).
بلكه اين دورى از خداوند, خود بزرگترين عذاب و دردناكترين كيفر براى آنهامحسوب مى شود.