بازگشت

بهشتيان و دوزخيان


از اين آيه به بعد نيز شرحى پيرامون معاد و سرنوشت مردم در جهان ديگرآمده است .
نـخـسـت مـى فرمايد: ((كسانى كه اميد لقاى ما را ندارند و به رستاخيز معتقدنيستند و به همين دليل تنها به زندگى دنيا خشنودند و به آن اطمينان مى كنند )) (ان الذين لا يرجون لقائنا ورضوا بالحيوة الدنيا واطمانوا بها).
((و هـمـچـنين آنها كه از آيات ما غافلند و در آنها انديشه نمى كنند)) تا قلبى بيدارو دلى مملو از احساس مسؤوليت پيدا كنند (والذين هم عن آياتنا غافلون ).
(آيـه ) ((ايـن هـر دو گـروه جايگاهشان آتش است , به خاطر اعمالى كه انجام مى دهند)) (اولئ ك ماويهم النار بما كانوا يكسبون ). در حـقيقت نتيجه مستقيم عدم ايمان به معاد همان دلبستگى به اين زندگى محدود و مقامهاى مادى و اطمينان و اتكا به آن است .
هـمچنين غفلت از آيات الهى , سرچشمه بيگانگى از خدا, و بيگانگى از خداسرچشمه عدم احساس مسؤوليت , و آلودگى به ظلم و فساد و گناه است , وسرانجام آن چيزى جز آتش نمى تواند باشد.
(آيـه ) سـپـس اشـاره بـه حـال گـروه ديـگرى مى كند كه نقطه مقابل اين دو گروه مى باشند, مـى گـويد: ((كسانى كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند, خداوند به كمك ايمانشان آنها را هدايت مى كند)) (ان الذين آمنوا وعملوا الصالحات يهديهم ربهم بايمانهم ).
ايـن نـور هـدايـت الـهى كه از نور ايمانشان سرچمشه مى گيرد, تمام افق زندگانى آنها را روشن مى سازد, در پرتو اين نور آن چنان روشن بينى پيدا مى كنند كه جار وجنجالهاى مكتبهاى مادى , و وسـوسـه هاى شيطانى , و زرق و برقهاى گناه , و زر وزور, فكر آنها را نمى دزدد, و از راه به بيراهه گام نمى نهند.
اين حال دنياى آنان و در جهان ديگر خداوند قصرهايى به آنها مى بخشد كه ((از زير آنها در باغهاى بهشت نهرها جارى است )) (تجرى من تحتهم الا نهار فى جنات النعيم ).
(آيه ) آنها در محيطى مملو از صلح و صفا و عشق به پروردگار و انواع نعمتها به سر مى برند.
هر زمان كه جذبه ذات و صفات خدا وجودشان را روشن مى سازد ((گفتار ودعاى آنها در بهشت اين است كه : پروردگارا ! منزه و پاك از هرگونه عيب و نقصى ))(دعويهم فيها سبحانك اللهم ).
و هر زمان به يكديگر مى رسند سخن از صلح و صفا مى گويند: ((و تحيت آنهادر آنجا سلام است )) (وتحيتهم فيها سلا م ).
و سـرانـجـام هرگاه از نعمتهاى گوناگون خداوند در آنجا بهره مى گيرند به شكرپرداخته ((و آخـرين سخنشان اين است كه : حمد و سپاس مخصوص پروردگارعالميان است )) (وآخر دعويهم ان الحمدللّه رب العالمين ).