بازگشت

انواع مجازاتها در برابر انواع گناهان


قـرآن در بسيارى از بحثها, مطالب استدلالى را با مسائل عاطفى چنان به هم مى آميزد كه برترين اثـر را در نفوس شنوندگان داشته باشد, آيات گذشته يك بحث منطقى در زمينه نبوت و معاد با مشركان داشت , ولى در اينجا به تهديد جباران ومستكبران و گنهكاران لجوج مى پردازد و آنها را به انواع عذابهاى الهى بيم مى دهد.
نـخـست مى گويد: ((آيا توطئه گران (ى كه براى خاموش كردن نور حق به انواع نقشه هاى شوم مـتـوسـل شـدند) از اين ايمن گشتند كه ممكن است خداوند آنها را درزمين فرو برد)) ؟ (افامن الذين مكروا السيئات ان يخسف اللّه بهم الا رض ).
آيا بعيد است كه زمين لرزه وحشتناكى رخ دهد, پوسته زمين بشكافد و دهان باز كند و آنها و همه زندگانيشان را در خود فرو برد, همان گونه كه در تاريخ اقوام ,كرارا اتفاق افتاده است ؟.
سپس اضافه مى كند: ((و يااين كه (هنگامى كه آنها درحال غفلتند)عذاب (الهى )ازآنجاكه انتظارش را ندارند به سراغشان آيد))(او ياتيهم العذاب من حيث لا يشعرون ).
(آيـه ) ((و يـا بـه هـنـگامى كه (آنها براى كسب مال بيشتر و درآمد فزونتر) دررفت و آمد هستند (عذاب ) دامانشان را بگيرد)) (او ياخذهم فى تقلبهم ).
((در حالى كه قادر به فرار (از چنگال عذاب ) نيستند)) (فماهم بمعجزين ).
(آيـه ) و يـا ايـن كـه (مـجـازات الـهـى يـك مرتبه به سراغشان نيايد بلكه بطور تدريجى و ضمن هشدارهاى پى درپى , آنها را گرفتار سازد)) ؟ (او ياخذهم على تخوف ).
امـروز همسايه آنها گرفتار سانحه اى مى شود, فردا يكى از بستگانشان وخلاصه هشدارها يكى بعد از ديـگـرى به سراغ آنها مى آيد اگر بيدار شدند چه بهتر, وگرنه مجازات نهايى آنها را فرو خواهد گرفت .
تـدريـجى بودن عذاب و مجازات در اين گونه موارد براى آن است كه هنوزاحتمال هدايت در اين گروه وجود دارد, و رحمت خداوند اجازه نمى دهد كه باساينها همچون سايرين رفتار شود ((زيرا پروردگار شما رئوف و رحيم است )) (فان ربكم لرؤف رحيم ).