بازگشت

سايه ها, مسكنها و پوششها


سـپـس بـه سـراغ يـكـى ديـگر از نعمتهاى الهى رفته , مى گويد: ((و خداوند از آنچه آفريده است سايه هايى براى شما قرار داد)) (واللّه جعل لكم مما خلق ظلا لا ).
((و از كوهها, براى شما پناهگاههايى قرار داد)) (وجعل لكم من الجبال اكنانا).
ذكـر نـعمت ((سايه ها)) و ((پناهگاههاى كوهستانى )) پس از ذكر نعمت ((خانه ها))و ((خيمه ها)) كه در آيه قبل گذشت گويا اشاره به اين است كه انسانها از سه گروه خارج نيستند: گروهى در شهرها و آباديها زندگى مى كنند و از خانه ها بهره مى گيرند,گروهى ديگر كه در سفرند و خيمه با خود دارند از خيمه ها استفاده مى كنند, اماخداوند گروه سوم يعنى , مسافرانى كه حتى خيمه با خود ندارند, محروم نگذاشته ,و در مسير راه پناهگاههايى براى آنها تهيه ديده است .
سـپـس در تـعـقـيـب ايـن سـايبانهاى طبيعى و مصنوعى به سراغ پوششهاى تن انسان مى رود و مى گويد: ((خداوند براى شما پيراهنهايى قرار داد كه شما را از گرماحفظ مى كند)) (وجعل لكم سرابيل تقيكم الحر).
((و (همچنين ) پيراهنهايى كه به هنگام جنگ , حافظ شماست )) (وسربيل تقيكم باسكم ).
الـبـتـه پـوشـش و لباس فايده اش تنها اين نيست كه انسان را از گرما و سرما حفظكند, بلكه هم شـكوهى است براى انسان و هم در برابر بسيارى از خطراتى كه متوجه جسم او مى شود لباس يك وسيله دفاعى است . در پـايـان آيـه بـه عنوان يك تذكر و هشدار مى گويد: ((اين گونه خداوند نعمتش را بر شما تمام مى كند شايد در برابر فرمان او تسليم شويد)) (كذلك يتم نعمته عليكم لعلكم تسلمون ).
اين طبيعى است كه انسان با بررسى نعمتهاى مختلفى كه وجودش را احاطه كرده بى اختيار به ياد آفريننده نعمتها مى افتد.
(آيـه ) بـعـد از ذكـر ايـن نعمتهاى آشكار و نهان مى فرمايد: ((با اين همه اگرآنها روى برتابند (و تـسليم دعوت حق نشوند, نگران مباش ) چرا كه وظيفه تو فقطابلاغ آشكار است )) (فان تولوا فانما عليك البلا غ المبين ).
اين جمله در حقيقت , براى دلدارى پيامبر(ص ) و تسلى خاطر اوست .
(آيـه ) و بـراى تكميل اين گفتار اضافه مى كند كه : ((آنان نعمت خدا رامى شناسند (و به ابعاد آن آشـنـا هـسـتند و به عمقش پى برده اند) ولى با اين حال بازانكار مى كنند)) (يعرفون نعمت اللّه ثم ينكرونها).
بنابراين , دليل كفر آنها را در عدم آگاهى نبايد جستجو كرد, بلكه عامل اين كفر را درصفات زشت ديگر آنها كه سد راه ايمانشان شده است بايد يافت .
و شايد به همين دليل در پايان آيه اضافه مى كند: ((و اكثر آنها كافرند))(واكثرهم الكافرون ).