بازگشت

چگونه معاد ممكن است ؟


در آيـات گـذشـتـه ديـديـم كـه چگونه سرنوشت شومى در جهان ديگر در انتظارمجرمان است سرنوشتى كه هر انسان عاقلى را در انديشه فرو مى برد در اينجاعلت اين موضوع را به بيان ديگرى تشريح مى كند.
نـخست مى گويد: ((اين كيفر آنهاست به خاطر اينكه آيات ما را انكار كردند وگفتند: آيا هنگامى كـه مـا اسـتخوانهاى پوسيده , و خاكهاى پراكنده شويم , بار ديگرآفرينش تازه اى خواهيم يافت ))؟ (ذلك جزاؤهم بانهم كفروا باياتنا وقالوا اذا كناعظاما ورفاتا انا لمبعوثون خلقا جديدا).
(آيـه ) قرآن بلافاصله از اين گفتار آنها كه مساله معاد جسمانى را با تعجب مى نگريستند و يا آن را غـيرممكن مى پنداشتند با بيان روشنى پاسخ داده , مى گويد:((آيا نمى دانند خدايى كه آسمانها و زمين را آفريده قادر است مثل آنها را بيافريند))؟ وبه زندگى جديد بازشان گرداند (اولم يروا ان اللّه الذى خلق السموات والا رض قادر على ان يخلق مثلهم ).
ولـى آنـهـا نـبايد عجله كنند اين رستاخيز و قيامت اگرچه دير آيد سرانجام مى آيد ((و براى آنان سـرآمـدى قـطـعـى ـكـه شكى در آن نيست ـ قرار ده )) و تا اين زمان موعود فرا نرسد قيامت برپا نخواهد شد (وجعل لهم اجلا لا ريب فيه ).
((امـا ظالمان (و ستمگران با شنيدن اين آيات نيز به همان راه انحرافى خودادامه مى دهند) و جز راه كفر و انكار را پذيرا نيستند)) (فابى الظالمون الا كفورا).
(آيه ) و از آنجا كه آنها اصرار داشتند پيامبر نبايد از جنس بشر باشد گويى يك نوع حسادت و بخل مـانـع از ايـن مـى شـد كه باور كنند ممكن است خدا اين موهبت را به انسانى بدهد, لذا در اين آيه مـى فـرمـايـد: ((بـه آنها بگو: اگر شما مالك خزائن رحمت پروردگار من بوديد مسلما (به خاطر تـنـگ نـظرى ) امساك مى كرديد,مبادا انفاق مايه فقر و تنگدستى شما شود)) (قل لو انتم تملكون خزائن رحمة ربى اذا لا مسكتم خشية الا نفاق ).
((و انسان طبعا موجود بخيلى است )) (وكان الا نسان قتورا).