بازگشت

سرنوشت متكبران ـ


بحثى كه از اين آيه و آيه بعد آمده است در حقيقت يك نوع نتيجه گيرى ازآيات گذشته در زمينه سرنوشت فرعون و فرعونيان و سركشان بنى اسرائيل است ,نخست مى فرمايد: ((به زودى كسانى را كه در زمين , به غير حق تكبر ورزيدند ازآيات خود, منصرف مى سازيم )) (ساصرف عن آياتى الذين يتكبرون فى الا رض بغيرالحق ).
سـپـس بـه سـه قـسـمت از صفات اين گونه افراد ((متكبر و سركش )) و چگونگى ((سلب توفيق حـق پـذيـرى )) از آنـها اشاره كرده , مى فرمايد: ((و آنها اگر تمام آيات ونشانه هاى الهى را ببينند, ايمان نمى آورند)) ! (وان يروا كل آية لا يؤمنوا بها).
((و نـيـز اگر راه راست و طريق درست را مشاهده كنند, انتخاب نخواهند كرد))(وان يروا سبيل الرشد لا يتخذوه سبيلا ).
و بـه عـكـس ((اگـر راه منحرف و نادرست را ببينند, آن را راه خود انتخاب مى كنند)) (وان يروا سبيل الغى يتخذوه سبيلا ).
بعد از ذكر اين صفات سه گانه كه همگى حكايت از انعطاف ناپذيريشان دربرابر حق مى باشد, اشاره به دليل آن كرده , مى گويد: ((اينها همه به خاطر آن است كه آيات ما را تكذيب كردند و از آن غافل بودند)) (ذلك بانهم كذبوا بياتنا وكانوا عنهاغافلين ).
(آيـه ) ايـن آيـه كـيفر چنين اشخاصى را بيان كرده , مى گويد: ((آنها كه آيات ما را تكذيب كنند و لـقاى رستاخيز را منكر شوند اعمالشان بكلى حبط و نابودمى گردد)) (والذين كذبوا بياتنا ولقا الا خرة حبطت اعمالهم ).
و در پـايان آيه چنين اضافه مى كند: اين سرنوشت براى آنها, جنبه انتقامى ندارد, اين نتيجه اعمال خـود آنـهـاسـت , بلكه عين اعمال آنهاست كه در برابرشان مجسم شده , ((آيا آنها جز اعمالى را كه انجام مى دادند, جزا داده مى شوند)) ؟ (هل يجزون الا ما كانوا يعملون ).
ايـن آيه يكى ديگر از آياتى است كه دليل بر تجسم اعمال , و حضور خوداعمال نيك و بد در قيامت مى باشد.