بازگشت

چگونه دست به گناه زدند؟


ايـن جـمـعـيـت , قانون شكنى را به اين ترتيب شروع كردند كه در آغاز از طريق حيله به اصطلاح شرعى ـبه وسيله كندن حوضچه ها و يا انداختن قلابهاـ كار خودرا شروع كردند, اين كار, گناه را در نظر آنها كوچك و آنان را در برابر شكستن احترام روز شنبه جسور ساخت , كم كم روزهاى شنبه بطور علنى و بى پروا به صيد ماهى مشغول شدند و از اين راه مال و ثروت فراوانى فراهم ساختند.
(آيه ) اين جمعيت از بنى اسرائيل در برابر اين آزمايش بزرگ كه با زندگى آنان كاملا آميخته بود به سه گروه تقسيم شدند:.
((گروه اول )) كه اكثريت را تشكيل مى دادند, به مخالفت با اين فرمان الهى برخاستند.
((گروه دوم )) كه قاعدتا اقليت كوچكى بودندو در برابر گروه اول به وظيفه امربه معروف و نهى از منكر قيام كردند.
((گروه سوم )), ساكتان و بى طرفان بودند, كه نه همگامى با گناهكاران داشتند ونه وظيفه نهى از منكر را انجام مى دادند.
در آيه مورد بحث , گفتگوى اين گروه را با نهى كنندگان شرح مى دهد, مى گويد: ((و(به خاطر بـيـاور) هنگامى كه جمعى از آنها به جمع ديگرى گفتند: چرا قومى را اندرزمى دهيد كه خداوند سـرانـجـام آنـها را هلاك مى كند و يا به عذاب دردناكى كيفرخواهد داد)) (واذ قالت امة منهم لم تعظون قوما اللّه مهلكهم او معذبهم عذاباشديدا).
((گفتند: (اين اندرزها) براى اعتذار و رفع مسؤوليت در پيشگاه پروردگارشماست S( به علاوه شايد آنها بپذيرند و از گناه باز ايستند, و تقوا پيشه كنند)) ! (قالوامعذرة الى ربكم ولعلهم يتقون ).
از جـمله بالا چنين استفاده مى شود كه : گاهى بيان حقايق و وظايف الهى بدون احتمال تاثير نيز واجب مى شود و آن در موردى است كه اگر حكم خدا گفته نشود و از گناه انتقاد نگردد كم كم بـه دسـت فـراموشى سپرده مى شود و بدعتها جان مى گيرند و سكوت دليل بر رضايت و موافقت مـحـسوب مى شود, در اين گونه مواردلازم است حكم پروردگار آشكارا و در همه جا گفته شود هرچند اثرى در گنهكاران نگذارد.
(آيه ) در اين آيه مى فرمايد: سرانجام دنياپرستى بر آنان غلبه كرد و فرمان خدا را به دست فراموشى سـپـردنـد ((اما هنگامى كه تذكراتى را كه به آنها داده شده بود فراموش كردند (لحظه عذاب فرا رسـيـد, و) نـهـى كـنـنـدگـان از بـدى را رهايى بخشيديم S( و كسانى را كه ستم كردند, به خاطر نـافـرمانيشان به عذاب شديدى گرفتارساختيم )) (فلما نسوا ما ذكروا به انجينا الذين ينهون عن السؤ واخذنا الذين ظلموا بعذاب بئيس بما كانوا يفسقون ).