بازگشت

آيا كسي را به خاطر دعوت به سوي خدا مي كشند؟


از اينجا فراز ديگرى از تاريخ موسى (ع ) و فرعون شروع مى شود كه در قرآن مجيد تنها در اين سوره مـطـرح شـده اسـت و آن داسـتـان ((مـؤمـن آل فرعون ))است , كه از نزديكان فرعون بود دعوت موسى (ع ) را به توحيد پذيرفت ولى ايمان خود را آشكار نمى كرد, هنگامى كه مشاهده كرد با خشم شـديـد فـرعـون جان موسى (ع ) به خطر افتاده مردانه قدم پيش نهاد و با بيانات مؤثر خود توطئه قتل او را بر هم زد.
چـنـانـكـه آيـه مى فرمايد: ((و مرد مؤمنى از آل فرعون كه ايمان خود را كتمان مى كرد گفت : آيا مـى خـواهـيد مردى را بكشيد به خاطر اين كه مى گويد: پروردگار من اللّه است ))؟! (وقال رجل مؤمن من آل فرعون يكتم ايمانه اتقتلون رجلا ان يقول ربى اللّه ).
((در حـالـى كـه معجزات و دلائل روشنى از سوى پروردگارتان با خود آورده است )) (وقد جاكم بالبينات من ربكم ).
آيا شما مى توانيد معجزات او را مانند معجزه ((عصا)) و ((يدبيضا)) انكار كنيد؟.
خوب فكر كنيد, دست به كار عجولانه و شتاب زده اى نزنيد, و در عاقبت كارخود درست بينديشيد وگرنه پشيمان خواهيد شد.
از هـمـه ايـنـها گذشته از دو حال خارج نيست : ((اگر او دروغگو باشد دروغش دامن خودش را خـواهـد گـرفـت , و اگـر راستگو باشد لااقل بعضى از عذابهايى را كه وعده مى دهد دامن شما را خواهد گرفت )) (وان يك كاذبا فعليه كذبه وان يك صادقايصبكم بعض الذى يعدكم ).
سـپـس افـزود: ((خـداونـد كسى را كه اسرافكار و بسيار دروغگوست هدايت نمى كند)) (ان اللّه لا يهدى من هو مسرف كذاب ).
اگـر مـوسى راه تجاوز و اسراف و دروغ را پيش گرفته باشد مسلما مشمول هدايت الهى نخواهد شد, و اگر شما چنين باشيد شما نيز از هدايتش محروم خواهيد گشت .
(آيـه )ـ مـؤمـن آل فـرعـون بـه ايـن مـقـدار هـم قناعت نكرد و باز ادامه داد, بالحنى دوستانه و خـيرخواهانه آنها را مخاطب ساخته , چنين گفت : ((اى قوم من !امروز حكومت (در اين سرزمين پهناور مصر) از آن شماست , و از هر نظر غالب وپيروزيد (اين نعمتهاى فراوان را كفران نكنيد) اگر عـذاب الـهـى به سراغ ما آيد چه كسى ما را يارى خواهد كرد))؟! (يا قوم لكم الملك اليوم ظاهرين فى الا رض فمن ينصرونا من باس اللّه ان جانا).
ايـن سـخـنـان ظاهرا در ((اطرافيان فرعون )) بى اثر نبود, آنها را ملايم ساخت , و ازخشمشان فرو كاست .
ولـى ((فرعون گفت : من جز آنچه را معتقدم به شما ارائه نمى دهم )) (قـال فرعون ما اريكم الا ما ارى ).
((و (بـدانـيـد) شما را جز به راه صحيح راهنمايى نمى كنم )) دستور همان قتل موسى است (ومـا اهديكم الا سبيل الرشاد).
و چـنـيـن است حال همه جباران و طاغوتها در طول تاريخ , و در گذشته وامروز كه هميشه راى صواب را راى خود مى پندارند.