بازگشت

بهشتيان غرق در مواهب مادي و معنوي


در ايـنـجـا بـه گوشه اى از پاداشهاى مؤمنان پرداخته , و قبل از هر چيز روى مساله آرامش خاطر انـگـشـت گـذارده , مـى گـويـد: ((بهشتيان امروز به نعمتهاى خدامشغولند)) كه از هر انديشه ناراحت كننده بركنار مى باشند (ان اصحاب الجنة اليوم فى شغل ).
((و در نهايت سرور و شادى به سر مى برند)) (فاكهون ).
(آيـه )ـ بعد از نعمت آرامش خاطر كه خميرمايه همه نعمتها, و شرطاستفاده از همه مواهب است , بـه شرح نعمتهاى ديگر پرداخته , چنين مى گويد: ((آنهاو همسرانشان در سايه هاى لذت بخش , بر تختها, در خلوتگاهها تكيه كرده اند)) (هم وازواجهم فى ظلا ل على الا رائك متكئون ).
((ازواج )) به معنى همسران بهشتى , و يا همسران با ايمانى است كه در اين دنياداشتند.
تـعـبـيـر بـه ((ظـلا ل )) (سـايه ها) نشان مى دهد كه در آنجا نيز آفتابى وجود داردولى نه آفتابى آزاردهنده S( آرى ! آنها در سايه مطبوع درختان بهشتى نشاط و سرورديگرى دارند.
(آيـه )ـ عـلاوه بـر ايـن ((بـراى آنها ميوه بسيار لذت بخشى است , و هر چه بخواهند در اختيار آنها خواهد بود)) (لهم فيها فاكهة ولهم ما يدعون ).
و بـه ايـن تـرتـيـب آنچه امروز در فكر انسان بگنجد و آنچه از فكر او خطور نكنداز انواع مواهب و نعمتها در آنجا آماده و مهياست , و پذيرايى خداوند از ميهمانان خود در بالاترين سطح ممكن انجام مى شود.
(آيـه )ـ امـا مـهمتر از همه همان مواهب معنوى است كه در اين آيه به آن اشاره كرده , مى فرمايد: ((بـراى آنـها سلام و تهنيت الهى است , اين سخنى است ازناحيه پروردگار رحيم و مهربان آنها)) (سلا م قولا من رب رحيم ).
اين نداى روح افزا و نشاطبخش و مملو از مهر و محبت او چنان روح انسان رادر خود غرق مى كند, و بـه او لـذت و شـادى و مـعـنـويـت مى بخشد, كه با هيچ نعمتى برابر نيست , آرى شنيدن نداى محبوب , ندايى آميخته با محبت , و آكنده از لطف ,سر تا پاى بهشتيان را غرق سرور مى كند, كه يك لحظه آن بر تمام دنيا و آنچه در آن است برترى دارد و چنان آنها را مجذوب مى كند كه از همه چيز جز او غافل مى شوند, و همه نعمتهاى بهشتى را در آن حال به دست فراموشى مى سپارند.